Literatura: Pojišťovnictví – skripta 1997 - historie, pojistné produkty
Základy pojišťovnictví – Omasta, Fousek, Cudoman
Pojistná matematika – teorie a praxe – Cipro
Pojištění - principy a praxe
Sociální a zdravotní pojištění – Vostatek
Marketing v pojišťovnictví – Zuzaňák
Pojištění pro podnikatele – Čejková a kol.
Česká asociace pojišťoven – www.cap.cz
Definice pojištění - Naučný slovník
= pojištění označuje jako formu vytváření a používání peněžních rezervních fondů z příspěvků osob na základě dobrovolnosti nebo povinnosti na úhradu škod na majetku, zdraví nebo životě, a to v důsledku živelných událostí nebo jiných nahodilých pojistných událostí
Lidská společnost je od pradávna ovlivňována nahodilými silami (povodně), které způsobují škody a ztráty na majetku i životě. Proto se lidstvo těmto jevům pokusilo zabránit. Některé škody způsobené přírodními vlivy nelze odvrátit, ale některé vznikají z pouhé nedokonalosti lidské společnosti.
Zábranné činnosti:
• prevence škod – určitý typ zabránění vzniku, resp. předcházení škodám (např. hromosvody, hráze, přehrady, regulace vodních toků)
• represe škod – tak aby škoda byla co nejmenší (vytváření hasičských záchranných sborů)
• vytváření rezervních fondů – v případě, že nahodilá událost nastane pak máme buď materiální nebo ve většině případů peněžní rezervní fondy na pokrytí škod
RIZIKO
= je možnost vzniku události s výsledkem odchylným od určitého cíle
O riziku mluvíme ale pouze v případě, že odchylka má určitou objektivní pravděpodobnost vzniku.
= je to nejistota, která se dá změřit matematickým či statistickým počtem pravděpodobnosti
Vžilo se z italského slova risio, které znamená nebezpečí nezdaru. Pro pojišťovnictví rozlišujeme:
a) riziko čisté = nebezpečí vzniku škod (např. požárem), nebezpečí vzniku variability možných výsledků (dožití resp. nedožití důchodového věku), nebezpečí záporné odchylky od vytyčeného cíle (podnikatel si zlomí nohu a nemůže dále podnikat a vzniká mu tak újma), nebezpečí chybného rozhodnutí (odpovědnost za škody)
b) riziko spekulativní = vzniká v okamžiku, kdy mluvíme o riziku hráče nějaké hazardní hry, či v případě sázení, kdy je výsledkem buď pouze zisk nebo ztráta
Běžné a mimořádné potřeby
Domácnost má během roku běžné příjmy a běžné výdaje se kterými zpravidla počítá. Proto běžné potřeby nejsou rizikem – jsme na ně připraveni. Odlišné jsou ale mimořádné potřeby – tyto navíc rozdělujeme na:
• předvídané mimořádné potřeby – např. pořízení nové pračky
• nahodilé mimořádné potřeby – nelze předpovědět, že nastanou a jedná se o situace, kdy na ně nejsme připraveni a nejsme tak schopni je nějak překlenout tak aby nezpůsobily velkou škodu újmu
právě tyto nahodilé mimořádné události jsou zájmem pojišťovnictví.
V jakém okamžiku se bude nahodilá událost realizovat:
1) v situaci spojené s určitým okamžikem (právě teď – např. uhodil blesk do domu)
2) nebo určitá situace trvá po určitou dobu (nemoc)
Výskyt nahodilých událostí rozlišujeme:
a) s absolutní nahodilostí (požár)
b) s relativní nahodilostí (u životního pojištění kalkulují pojišťovny relativní odhad dožití)
Rozsah události rozlišujeme:
- totální maximální škoda
- částečné poškození, kdy lze opravou navrátit původní stav věci či vyléčit zdraví člověka
Jak zmenšíme riziko:
• vyhýbání se riziku - ne vždy však lze 100% možnost rizika odstranit
• preventivní (zábranné) činnosti - například různá technologická opatření (hlásiče, mříže, alarmy)
• dělení rizika - podnikatel například může rozdělit riziko na dvě nezávislé podnikatelské činnosti (výroby) nebo zemědělec nesoustředí veškeré sklizené seno do jednoho seníku, ale do více
• přenesení rizika - právě pojištěním je riziko přeneseno na jinou instituci - pojišťovnu
Pojištěním se nebezpečí, že vznikne finanční potřeba převádí na pojišťovnu!
Pojištění = je rozkládání nových náhodných ztrát (škod) pomocí přenosu (transferu) rizika pojištěných na pojistitele (pojišťovny) a tito pojistitelé odškodňují tyto ztráty formou pojistných dávek
„nových“ – znamená, že pojištění nelze sjednat pro již poškozenou věc (zpětně pojistit)
„náhodné“ – znamená, že se musí jednat o nahodilé jevy a nikoliv situace, jež můžeme dopředu uvažovat
„rozkládání“ – znamená, že např. pojišťovna pojistí 100 domů, ale vyplácí pojistnou dávku jen 2 domům, tj. rozděluje vybrané pojistné jako průměrnou škodu, se kterou musela počítat
* Naturální pojištění v ČR není obvyklé. Ve většině případů pojištění má peněžní formu, tj. výplata pojistného plnění probíhá v penězích.
Jak vysoké by mělo být pojistné plnění:
Základním principem pojištění je navrátit pojištěného do situace před vznikem pojistné události.
Příklad:
Správně a plně pojištěný dům pořízený před 30-ti lety za 500 tis. Kč musíme v současné době mít pojištěný na 3 mil. Kč => tak aby to odpovídalo současné hodnotě všech nákladů pro případ, že jej budeme chtít znovu obnovit.
Srovnání pojištění a úvěru
Pojištění a bankovní úvěr nelze srovnávat, neboť se odlišují v následujícím:
• pojištění je podmínečně návratný peněžní vztah - u pojištění může ale nemusí nastat pojistná podmínka (událost)
• jde o neekvivalentní peněžní vztah – částky vložené a vyplacené se mohou velmi lišit
Pojistitelnost rizika je dána v případě existence dostatečného množství pojištěných jednotek. Pokud pojišťovna nenajde dostatečný počet pojištěných mezi které rozloží možnou škodu, tak nemůže fungovat.
Podmínky pro existenci pojišťovnictví:
• dostatečné množství pojištěných
• nahodilost
• kvatifikovatelnost
• přijatelné pojištění pro všechny pojištěné (přiměřená výše pojistného)
• odhad pravděpodobnosti pojistné škody
• do pojišťovnictví zásadně nepatří katastrofické jevy (ztráty) v plné 100% výši
Co lze pojistit:
- škody vzniklé na majetku (věcech) nemovitých i movitých
- škodu ušlého zisku v souvislosti se škodou na věci
- osobu – život nebo smrt člověka, úraz člověka, nemoc člověka (vybrané typy nemocí)
- odpovědnost za škodu – povinné ručení, odpovědnost za škodu na zdraví (způsobení úrazu, nemoci z povolání) + odpovědnost za škodu finanční (daňový poradce)
- škody vzniklé přerušením provozu
Velmi bych doporučil půjčovací služby pan pedro každé osobě, která potřebuje finanční pomoc, a udrží vás na vrcholu vysokých adresářů pro jakékoli další potřeby. Ještě jednou chválím sebe a své zaměstnance za mimořádný servis a zákaznický servis, protože to je pro vaši společnost velkým přínosem a příjemným zážitkem pro dlužníky, jako jsem já. přeji vám do budoucna vše nejlepší.mr, pedro je nejlepší způsob, jak získat snadnou půjčku, zde je jejich e-mail .. pedroloanss@gmail.com děkuji za pomoc s půjčením ještě jednou v mém upřímném srdci, jsem navždy vděčný.
OdpovědětVymazatDíky mockrát za vysvětlení. Upřímně o pojišťovnictví jsem se nikdy až tak nezajímal. Nedávno jsem toto téma ale řešil s kolegou a ten se úplně zděsil když jsem mu řekl, že nemám žádné životní pojištění. Nikdy jsem se vlastně ani nezamýšlel nad tím, že by se mi mohlo třeba něco stát, tak nebyl důvod si ho sjednávat. Teď nad tím ale reálně uvažuji.
OdpovědětVymazat